torsdag, februar 22, 2007

Invasjon Nannestad, eierandeler i bussen og geriatriklubben

For ca uker siden flyttet jeg fra Oslo til Nannestad kommune. Helt greit sted og bo, bortsett fra en del detaljer hvilket jeg vil gripe fatt i her.

Før levde jeg i en illusjon om at vi betaler for å reise med buss, tog, t-bane osv, men nå tror jeg jaggu de har gått over til "eierandeler", for 1540kr pr mnd for å kjøre buss fra Nannestad til Oslo og hjem igjen er da litt i overkant. Jeg prøvde forklare for sjåføren av bussen at jeg ønsket vite hvilket sete som er mitt, slik at jeg kunne få satt opp et skilt. Han bare måpte og ba meg finne en plass. Nesten fristet til å kippe fyren ut av bussen og skrike "Næ se, ledig sete med masse knapper....." men da hadde jeg vel ikke sitti her og skrivet i bloggen min heller.

Det andre jeg har funnet ut av er at de forskjellige bussrutene som går opp hit til Nannestad har sitt eget "klientell". Tar man f.eks 336 som er ekspressen, så har du disse som alltid lever i tidsklemma og egentlig ikke har tid til å sitte på bussen heller. Grynting og total stillhet. Så har man da 331 og 333. Melkeruta fra Skomperud til Heia, eller noe sånt. Den kjører sikksakk over alle jordene du kan finne på vei fra Skedsmokorset og hit hvor jeg bor. I tillegg er det som regel de eldste som tar bussen, hvilket betyr at etthvert stopp tar 2-3min slik at "sirupen" får kommet seg av. Hva med egne busser? 334 er den siste, hvor man må skifte på Skedsmokorset, og hadde det ikke vært for at denne også tar en laaaang omvei, så hadde den vært mitt førstevalg.

Til slutt vil jeg få henstille alle som bor i regionen Holter. Ta ansvar og mas på den lokale Rimi sjappa, for makan til elendig utvalg av varer skal man lete lenge etter. Jeg trodde familien Urduurdu på Bjørndal i Oslo hvor jeg bodde før hadde en ræva butikk, også Rimi, men der tok jeg feil. Holter har en enda verre en. Kan liksom ikke skritte over nærmeste jorde og dra på Lidl. Den ligger ca 2mil unna.....