lørdag, november 01, 2008

Venner - hva er det?

I den senere tid så har jeg fundert på hva venner er. Har jeg misforstått betydningen av venner, eller burde jeg kanskje være mer kritisk til hva jeg anser for å være venner...

Jeg ser på en venn, som en person hvilket stiller opp når det måtte være. Det være seg problemer, utfordringer eller andre ting man sliter med, hvilket jeg forsøker gjøre så godt jeg kan. Dog tvinger jeg meg ikke på noen heller. De fleste jeg anser for å være venner, eller trodde var venner vet utmerket godt at de kan ringe meg til alle døgnets tider, og det har skjedd. Det jeg ikke skjønner i en slik setting er når de fordufter som luft ellers. Ikke tid til et hei på MSN, sende en SMS eller ringe kort. Total stillhet. Det merkeligste er jo at enkelte dukker opp som kanina i tryllehatten når de f.eks har problemer med sin PC, og når hjelpen er gitt - da forsvinner de igjen...

Jeg kan vel tilskrive kontoen "naive Espen" en stor del, eller "dumsnille Espen", men så liker jeg tro det beste om folk til det motsatte er bevist.

Så lærdommen for resten av 2008 og livet må være at jeg skal si mer "nei" enn "ja" og sile vekk det meste. Venner trenger man jo, men det bør være på felles premisser - ikke når de trenger det, og ellers er det stille....

2 Comments:

At 2. nov. 2008, 18:22:00, Anonymous Anonym said...

Jeg definerer et vennskap som noe som tåler det meste, så lenge det går begge veier. Venner tåler å høre sannheten...begge veier. Venner tåler å se hverandre ofte. Venner tåler å se hverandre sjelden. Venner tåler at en venn i en periode ikke ønsker kontakt. Venner tåler at en venn i en periode ønsker mye kontakt.
Men et vennskap må, på lik linje med alle forhold, jobbes med...fra begge hold.
De jeg definerer som nære venner, er de som holder ut med meg selv om jeg er både bitch, stille, oversnakkesalig, tilbakeholden, pågående og sårbar. Og selvsagt krever jeg at jeg skal være venn på samme nivå for de.
Jeg beklager på det sterkeste hvis du mener jeg er i kategorien(e) du beskriver i innlegget ditt, det har ikke vært min intensjon å støte bort hverken deg eller alle de andre jeg ikke har snakket med i det siste.
Håper du har det bra!

 
At 2. nov. 2008, 18:56:00, Blogger Espen Thomassen said...

Enig i mye av det du skriver, men det jeg sikter til er når det blir vennskap på et plan hvor det skal være kontakt når den ene parten vil, og ellers er det ikke så viktig. Det mener jeg er feil. Hvilket har medført at jeg har slanket kontaktlista på MSN, telefon, epost, Facebook osv. Når man forsøker opprette holde kontakten med mennesker man har kjent i 8-9 år pluss pluss, og ender opp med hva jeg beskriver i bloggen, så er det ikke noe poeng å fortsette, og når flere slike episoder skjer - da får jeg heller endre på hvordan jeg ser på venner og hvilke venner jeg har...

 

Legg inn en kommentar

<< Home